Nasi Kering

Nasi Kering merupakan makanan tradisional orang melayu dahulu. Ia juga digelar sebagai kuih. untuk mengelakkan pembaziran, Nasi yang berlebihan dijemur terlebih dahulu didalam dulang @ niru dan dijemur dibawah sinaran matahari yang terik selama 3 hari supaya menjadi betul-betul kering. Nasi tersebut dalam botol sehingga botol tersebut penuh dengan nasi kering.

Proses untuk membuat nasi kering.

1. Pertama kita perlu menggoreng nasi kering tadi sehingga kendengaran bunyi tik tak tik, Nasi tersebut digoreng sedikit demi sedikit. Apabila setelah selesai digoreng, barulah ditumbuk sehingga menjadi tepung.

2. Apabila sudah menjadi tepung, ambil gula melaka, sedikit garam, sepotong halia yang ditumbuk halus, ambil kelapa parut (untuk dibuat inti) dan sedikit air.

3. Serbuk nasi kering tadi dimasukkan dalam lesung bersama halia, gula melaka, kelapa parut, garam sedikit dan air sedikit ditumbuk sehingga lumat dan serata.

4. Kepal-kepalkan sehingga berbentuk bulat seperti kuih bom dan letak diatas piring dan sedia untuk dihidang.

5 thoughts on “Nasi Kering

  1. Hafiz XY says:

    lepas tumbuk, kepal2kn lepas tu mkn mcm tu je ke??? xpham la..x goreng balik ke??

  2. Mohd says:

    Kan dah goreng awal-awal tadi.Tak kepal pun takpe. Ambik sepiring cedok dengan sudu makan camtu pun boleh.. Sedap..

  3. Hafiz XY says:

    boleh ke?? nnt x bau ke lesung tu? (bau batu hahahaha-apedaa aku nih!!) hehe =)

  4. Mohd says:

    boleh guna blender jugak

  5. Hafiz XY says:

    Owh…..ok2

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s