Uniknya Rumah Orang Melayu Melaka

Salam, Ini sejarah yang masih kini terdapat di kampung-kampung orang melayu Melaka. Yang dikatakan unik adalah rumahnya diperbuat daripada papan beratapkan rumbia. Mempunyai beberapa bahagian besar, yang pertama di panggil SENGKUAP. Yang kedua ialah rumah ibu, yang ketiga rumah dapur. Rumah dapur ada 2 bahagian. Yang pertama ruang tamu dan yang kedua untuk bahagian memasak. Yang seterusnya ada anjung dan yang terakhir pangkin. Rumah orang melayu Melaka boleh dimasuki melalui beberapa pintu besar. Yang pertama melalui anjung, melalui pangkin, melalui pintu dapur. Anjung adalah tempat laluan masuk ke sengkuap dan terus ke rumah ibu. Selalunya anjung ini adalah tempat bersembang untuk orang-orang dahulu. Di situ ada sebuah anak tangga yang diperbuat daripada kayu. Tingginya mengikut tinggi rumah tersebut. Anak tangganya antara lima hingga ke tujuh anak tangga. Oleh kerana rumah orang melayu Melaka agak tinggi, Ada ruang di bawah dipanggil antara tanah dan lantai bawah rumah. Sengkuap adalah tempat untuk orang berkumpul untuk kenduri-kendara. Sengkuap juga ada sebuah para kecil untuk menyimpan barang-barang seperti perkakasan berkebun. Uniknya lagi, rumah orang Melaka hanya ada satu bilik tidur. Ia terletak diruang tengah rumah ibu. Di situ ada 3 pintu besar untuk ke sengkuap, untuk ke bilik, untu ke dapur. Ada tiga tingkap, 2 diruang tengah dan 1 didalam bilik tadi. Selalunya biliknya agak besar dan ruang tengah tadi pun agak besar juga. Kalau majlis perkahwinan, biasanya pelamin di bina disini. Untuk ruang dapur, kita boleh memasuki ruang dapur dibahagian ruang tamu dengan menaiki pangkin, sebelum naik pangkin kita akan jumpa satu tempayan di tepi tangga yang berisi air. Tujuannya untuk membasuh kaki sebelum menaiki ruang tamu tadi melalui pintu besar. Di kawasan ini, kita dapati ada dibuat sebuah loteng tinggi dan tangga yang disediakan mempunyai 7-9 anak tangga mengikut ketinggian rumah. Loteng ini boleh digunakan untuk menyimpan periuk-periuk belanga dan perkakas rumah yang lain. Ada kala loteng ini dibuat tempat tidur, ada cerita juga kalau pemuda-pemuda datang, anak-anak dara dahulu boleh melihat orang-orang yang datang dari atas loteng. Ada jugak dibuat menyimpan barang-barang hantaran. Ruang bawah pula digunakan untuk tempat bersantai. Selain itu kita ada juga para untuk menyimpan barang-barang, dapur untuk memasak, dan juga para-para kecil untuk menyimpan mangkuk. Untuk ke dapur kita juga ada 3 anak tangga. Satu kebaikkan rumah orang Melaka ini adalah, ia tiada tandas dalam rumah. Daun pintu dan daun tingkap banyak diukir berbentuk kerawang bunga. Kalau cermin tingkap di hiasi dengan pelbagai warna. Dan yang terakhir sekali yang agak moden, tangganya tangga batu di sengkuap.

P/S: Untuk bloggers semua nak tahu lebih lanjut, silalah datang ke kampung Melaka terutamanya di Kampung tangga batu.

4 thoughts on “Uniknya Rumah Orang Melayu Melaka

  1. dahirisaini says:

    tuan, tkasih kerna singgah blog saya, isteri sya lama menatap di melaka, belajar dan ada fmili angkat kat sana, salam dpt kita bertukar pengalaman k,

  2. GameMaster says:

    Sama-sama dahirisaini.. Boleh sahaja

  3. deennasour says:

    napa nama ko gamemaster?
    erm,,suma umah2 kat malaysia aku dah tgk kat Mini Malaysia di Melaka~

  4. GameMaster says:

    Nama gamemaster ni saje-saje je letak.. takde maksud apa-apa pun..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s