Pantang Larang Orang Melayu Dahulu ketika membuat tapai

Salam.. Anda kenal tapai.. Tapai adalah makanan istimewa semasa majlis perkahwinan orang dulu-dulu. Tapai diperbuat daripada pulut,ragi dan juga gula. Ia dibungkus dalam daun pisang dan boleh juga dibungkus dalam balik angin dan juga daun rambai. Untuk menentukan tapai menjadi atau sebaliknya, tidak dibenarkan orang perempuan yang datang bulan untuk bersama membuat tapai. Katanya kalau ada perempuan yang datang bulan, pulut tapai tidak menjadi putih tetapi menjadi merah dan masam. Air tapai tidak boleh diminum. Jadi pantang larangnya disini, untuk membuat tapai yang cantik, pembuat tapai mestilah bersih dari segala kekotoran..

P/S: Tapai ni memang sedap dimakan ketika waktu tengah hari..

12 thoughts on “Pantang Larang Orang Melayu Dahulu ketika membuat tapai

  1. eqbal zakaria says:

    tapai?? mmg favourite abg eq esp tapai pulut..

  2. GameMaster says:

    tapai pulut memang makanan popular..

  3. taiko says:

    pantang mak n nenek aku : masa buat (mbungkus kt daun), tak leh bersuara. masa budak2 aku slalu buat bising n kacau, haha marah tul mak aku.

    tp 2 la knangan.

    p/s: nk buat tapai yg sdap kna ada ‘ragi’ yg bagus

  4. TokNabe says:

    Tapai… saya ada patang jugak. Pantang jumpa… lebih2 lagi tapai pulut!!!!

  5. GameMaster says:

    Takpe la semua tu kenangan.. mesti best masa tu kan.. Tok Nabe memang pantang jumpa tapai ke

  6. PakTeh says:

    salam.. tapai mmg sedap. ada PakTeh dengar, terdapat pembuat tapai yg menyorokkan periuk tapainya dari pengetahuan anak2 dan org lain. Malah ada yg sorok bawah katil atau almari kabinet di mana2. Masa buat juga tak cerita pada sesiapa. Konon, nanti akan tak sedap seperti diharapkan.

    Tapi PakTeh rasa, sebabnya ialah agar tudung periuk atau apa2 bekas simpanan tapi tu sensitif. Kalau dibuka, akan mengundang kandungan udara masuk dan mengganggu tindakbalas kimia dalam proses penapaian tu. Allahu a’lam. Cemanapun, tapai memang sedap!

  7. GameMaster says:

    memang sedap pak teh

  8. happyirfa says:

    salam kunjung balas dr saya..
    pasai tapai ni sy tahu makan je nak buat tak reti.tp mula2 dulu x percaya..tp bila berlaku depan mata baru percaya..mak sy dtg bulan dan buat tapai.satu besen tapai jd merah..buang jer.

  9. GameMaster says:

    yupp banyak jugak kes yang berlaku macam ni.. thanks kerana melawat

  10. SANU says:

    Salam..itulah yang dikatakan disiplin membuat tapai, dari dulu hingga sekarang, pantang larangnya jangan di langgar.
    Tetapi..dizaman moden serba canggih sekarang ni ada tak cara lain (cara moden) untuk membuat tapai tanpa pantang larang tertentu..?
    Wbp, saya memang penggemar tapai lebih2 lagi tapai pulut…

  11. GameMaster says:

    Terima Kasih kerana memberi komen Sanu.. Memang betul la tu.. Orang tua cakap macam tu mesti ada sebab

  12. jemari menari says:

    ha’aa mak aku pon pnh gak ckp masa piyed tak bleh wat tapai kang tapai x menjadik..huhu..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s