Gagahnya Orang Melayu.

Salam, bercerita tentang kuat, yang anda belum ketahui adalah orang melayu adalah orang yang terkuat didunia. Sama ada anda percaya atau tidak terpulang pada anda semua. Anda fikir-fikirkan lah. Disini kita berkongsi fakta yang mungkin anda boleh mempercayainya. Yang dikatakan kuatnya orang melayu terutamanya tentang cara makan mereka. Kalau tak percaya cuba tengok fakta yang pertama ini..

1. Orang melayu boleh makan besi– Faktanya, kebanyakkan orang melayu boleh makan belimbing besi. Untuk melarutkan belimbing besi ini, mereka terpaksa minum air batu. Kalau tawar tambah gula pasir dan juga gula batu.

2. Parang pun orang melayu boleh makan- Faktanya orang melayu boleh makan ikan parang masak lemak cili api, asam pedas, asam pindang, asam rebus dan lain-lain.

3. Makan kayu– Faktanya, makan ikan kayu dibuat nasi kerabu diterenganu, ubi kayu dibuat pengat, kerepek, mentalam, lepat dan lain-lain.

4. Kekuatan orang melayu dikategorikan sebagai orang yang gagah kerana masih dalam segi makanan lagi iaitu makan kereta kebal. Tahu tak apa itu ikan kereta kebal atau namanya glamornya ialah ikan pari.

5. Yang ini amat mengerikan dan faktanya ialah, memakan cermin iaitu memakan ikan bawal cermin.

Minuman dari segi perubatan.

1. Dari segi minuman, kekuatan orang melayu terletak pada tongkat Tok Ali.
2. Minuman seterusnya adalah untuk wanita-wanita pula ialah diberi minuman KACIP.
3. Untuk awet muda, diberikan minuman jarum emas.

P/S: Pada keseluruhannya kita tidak boleh nafikan kekuatan orang melayu. Itu sebab laksamana Hang Tuah selain kekuatan terletak pada huruf “T”. Pesanan hang tuah berpesan “takkan melayu hilang didunia”.

11 thoughts on “Gagahnya Orang Melayu.

  1. zaiful says:

    salam hormat, salam juara,
    memang kita mempunyai pemikiran yang positif, berbagai makanan yang mempunyai nama yang boleh mempengaruhi minda..

  2. GameMaster says:

    Itu sebab kreativiti orang-orang dulu patut kita simpan sebagai tatapan pada generasi yang akan datang.

  3. topek says:

    haha… “terkena” topek mase membacanya… ingatkan kuat dari segi ape tadi. rupenye dari segi makan. nama makanan kita tu…. haha… bagus2.!!

  4. GameMaster says:

    Ingat apa pulak tu.. hehehe

  5. SANU says:

    Salam,
    Ada satu lagi mengenai kekuatan orang Melayu..mandi di sungai yg penuh dengan lembing..Sungai Lembing…he..he..he

  6. GameMaster says:

    Tu termasuk skali k..

  7. MdmZend says:

    kawan saya Ali suka minum air kacip fatimah dan Fatimah pulak suka minum tongkat Ali….macammane ni…gamemaster berik advice sikit….

  8. zino says:

    satu fakta.. hehe

    tapi nak bagi tau.. minuman kopi tongkat ali ke kacip fatimah tu ke sebenar tak memberi apa2 kesan..kerana menurut pakar ramuan yg di campur tak lebih 20% tapi kalau sesiapa yg terasa ada kesan.. makna nya dalam tu dah di tambah bahan terlarang .. berhati2 lah..

    salam.. kumjungan balas..

  9. Mak Su says:

    hik hik, tetiba teringat lagu jalil hamid tau.

  10. GameMaster says:

    Lagu jalil hamid tu yang mana satu

  11. ismar says:

    Makanan kita memang pelik-pelik.Paku pun boleh makan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s