Tips Menjaga Laptop

Salam, hari ini saya ingin memberikan sedikit tips bagaimana hendak menjaga laptop anda.. Pada zaman ini pasti ramai yang menggunakan laptop tak kiralah businessman, pelajar, guru dan sebagainya. Laptop mudah dibawa ke sana dan ke mari kerana saiznya yang mudah dibawa dan ringan.. Tapi perasankah anda jangka hayat laptop akan menurun jika penggunaan yang kerap tanpa pengawasan..

Antara penyebab laptop rosak adalah..

1. Penggunaan laptop yang lama..
2. Tidak menjaga laptop dengan baik dari segi luaran atau dalaman.
3. Tidak membuat servis..
4. Tidak melindungi laptop anda dari serangan virus..

Antara langkah-langkah untuk menjaga laptop anda..

1. Jika anda kerap menggunakan laptop dalam jangka masa yang panjang, saya galakkan anda membeli notepad cooler di kedai komputer..
2. Penggunaan komputer yang lama juga akan menyebabkan hard disk dan processor menjadi panas dan akan menyebabkan kerosakkan.
3. Beli anti-virus yang boleh menangani virus daripada menular ke dalam laptop anda. Ada jenis virus yang dapat memusnahkan hard disk jika ia merebak ke laptop anda.
4. Seeloknya-eloknya buatlah pemeriksaan pada laptop anda setiap bulan bagi mengenalpasti prestasi laptop anda..

Masalah kerosakkan yang kerap berlaku kepada laptop..

1. Screen tidak menyala..
2. Hard-disk tidak berfungsi.
3. Motherboard cepat rosak.
4. Pengunaan jangka hayat bateri yang pendek..

P/S: Kepada geng-geng saya kat kolej tu yang laptop dia seperti diatas sila-silalah bawa ke kedai.😀

10 thoughts on “Tips Menjaga Laptop

  1. meera says:

    belum ada laptop… insyaallah kalo dah ada rezeki nnt leh la guna tips ni😀

  2. GameMaster says:

    mudah2han meera

  3. zino says:

    zino tak ada laptop.. tapi tip ni berguna utk masa depan..

    boleh syor laptop yg top di pasaran ingat nak cari satu..

  4. GameMaster says:

    Laptop kat pasaran skarang ni banyak.. Tapi yang elok macam acer, dell.. Compaq tak digalakkan sangat..

  5. muadzlife says:

    baguih baguih..sila beri lebih tips lagii….

    p/s: akak ni tau guna jer..x tau jaga pong..

  6. Mak Su says:

    desk top lagi bagus ek

  7. Lily.Lulu. says:

    woww . bagus nih baguss ..
    😉

  8. GameMaster says:

    Akan diupdatekan lagi nanti muadzlife

  9. GameMaster says:

    Desktop memang bagus maksu.. Tapi desktop tak boleh di bawa ke mana-mana.

  10. GameMaster says:

    Tq lulu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s