Pokok Lemba

Pokok Lemba atau nama saintifiknya Cucurligo Latifolia

Salam, untuk kali ini saya hendak menceritakan serba-sedikit tentang sejenis tumbuhan yang agak sukar dijumpai dan ia hidup di kawasan hutan-hutan kecil ataupun semak-semak kecil. Pohonnya tidak beberapa besar yang berukuran lebih kurang 2 kaki tinggi dan berdaun kelihatan seperti buluh tetapi dan lebih lebar serta berwarna hijau.. Apabila ia berbuah, buahnya boleh didapati dicelah-celah daun dan ianya boleh dimakan. Istimewanya buah lemba ini, apabila dimakan ia terasa macam susu, buahnya berbiji halus berwarna hitam dan apabila kita makannya ianya mempunyai kandungan manis yang agak lama jika ia melekat dilidah hinggakan kita minum air putih kosong terasa manisnya.

Untuk pengetahuan anda semua, buah ini juga menjadi kegemaran pelanduk, tenggiling dan juga landak. Kalau anda terjumpa diladang getah, cuba-cubalah..

P/S: Saya bernasib baik dapat jumpa gambar pokok ni.. Dalam bahasa lain pokok ni bernama Cucurligo Latifolia..

10 thoughts on “Pokok Lemba

  1. eedany says:

    hai mohd hakim.

    dah try makan buah itu tak?🙂

    mesti sedap kan?

  2. Gamemaster says:

    belom lagi…😀

  3. Syam says:

    salam..

    macam mana ya bentuk buah tu..?

  4. GameMaster says:

    akan diusahakan ya syam

  5. Idham says:

    korang makan la buah tu saya takdok..
    saya nak makan daging pelanduk ajer
    Cabai Burung

  6. zino says:

    mana buah dia , macam mana rupa dia.. bagaimana rasanya..

  7. echah_syed says:

    kat kundasang byk pokok ni..subur dlm kawasan redup & lembap kan..:D

  8. GameMaster says:

    yupp betul tu

  9. Jie says:

    sy ade tanam pokok ni dalam pasu kat rumah ..dah lebih 2 thn tapi tak berbuah pun..berbunga adalah…mgkn sebab sepokok je kot
    masa dulu2 kt kampung…kami makan buah dia..manis..

  10. Edy2040 says:

    ade gak masuk internet pokok ni.. pokok ni ade banyak kat ladang-ladang felda.. buah dia kalau masak lembut. paling kecil sebesar biji saga dan paling besar saiz duit shiling 5 sen lama.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s